sample

Kuhn István

Valósághoz közeli evezési struktúra


Aki sokat jár vízre annak ismerős az evezés érzése. Minden hajót először nehéz húzásokkal lehet megmozdítani. Aztán egyre könnyebbé válik ez a kezdő szakasz. Következő, amikor tovább gyorsítunk egy folyamatos nehezedés az erőkifejtésben. Végül elérjük a teljesítményünk határát és idővel elfáradunk, majd lelassulunk. Ilyenkor ismét könnyebb evezni, bár ezt olyankor is rettentő soknak érezzük. Aztán ennek az ide-oda dinamikája függ attól milyen a hajónk felépítése, a szélessége főleg. Ez maga a kajakozás erő formátuma, leegyszerűsítve.

MŰSZAKI PARAMÉTEREK



A gép elsődleges építő anyaga: AlMgSi0,5 F22 (EN AW6060T66)

Az erőszabályzó motor: 220-240V, 50/60HZ 450W

A kajakgép váz programja: PIC16F886 Assembler (PWM mód)

A kajakgép PC szoftvere: Visual C++, Platform x86 Windows

Az eszköz mérete, súlya: Magasság: 330cm, Súly: 19 Kg.

A MEGOLDÁS



Motorvezérlés és menetdinamika

- a megjelölt részekre kattintva a témákhoz kapcsolódó fotók láthatók -

Készülékünk már rögtön az összeszerelés után használható az elektronika nélkül is. Ennek érdekessége maga a felépítés mechanikája. A szabályzó motor pontosan van felhelyezve a nála nagyobb átmérőjű kerék sugarába. Így a szabályzó motor a saját súlyával nyomja rá magát a kerékre. Ha itt a szabályzó csavart kiengedjük, úgy jobban ránehezedik így az evezés nehezebb sokkal. A lánckeréken is áthelyezhetjük a láncot így egy fajta sebesség áttétel váltást hozunk létre. Ez is az evezést könnyíti vagy nehezíti. Ha a kerék nyomását szabályozzuk azzal hatást - ellenhatást érhetünk el. Nyilván laposabb kerék nehezebb evezés. Végül nagyon fontos, hogy már így is megjelenik egy fajta ellenerő változás az evezéskor. A jobban ráengedett motor ugyanis a starthoz hasonlóan nehezíti az indulásunkat. Ez után gyorsításkor a motor a kerék forgásától kissé felemelkedik így megkönnyítve az erőátvitelt. Tehát a felépített keret egyedülálló módon képes az EVEZÉS ERŐSSÉGÉT VÁLTOZÓAN  befolyásolni. Ezen túlmenően az erők irányával harmonizáló elhajlás és törésmentes kötélvezetés harmonikus működést, kilengésmentes szerkezetet eredményez. Ez végső soron óriási erők csendes és lágy átvitelét jelenti számunkra. Az erő onnan hat ahonnan kell, úgy ahogy az evezéshez szükséges.

Szoftveres beállítások

2023 December, BUDAPEST

A keret is már önmagában egy tág határok közt állítható szabályzó mechanizmus. Ehhez járul hozzá a vezérlő programunk két külön egymásra épülő szinten. Az első a kerethez csatolt PWM vezérlő, ami az elektromos autók fékezéséhez hasonlóan egy villamos motorral veszi át az erőnket. Ráadásul nem egyenletesen, hanem aprólékosan egyedi gépileg megtanult módszerrel. Így érjük el, hogy az indulás nagyon nehéz majd egy erőteljes további gyorsítás egyre leküzdhetetlen nagyságú ellenerőt hoz létre. Közben nem mellékesen a gép az elektromos kocsikhoz hasonló halk sípoló hanggal jelez nekünk. Így a lánc visszahúzó jellegzetes hangjával és a kerékgumik érintkezésének keveredésével egy zenéhez hasonló ütemet hozunk létre edzés közben. A technika és a mechanika, mint egy műszer együtt működve hozza létre ezt a semmi máshoz nem hasonlítható evezési élményt.

A keret és a beleépített vezérlő már önmagában is létrehoz egy teljes evezésdinamikát. Ennek két hiánya van mindössze. Ezt a külső PC programunk oldja majd meg. Ez a kettő az állítható paraméterek és a részletes állapot információk. Mindkettő nagyon hasznos gyakorlati funkció. A paraméterezéssel különféle hajók egyedi ellenerő dinamikáját tudjuk beprogramozni. Tudunk mesterséges ellen vagy hátszelet is hozzáadni az addigi edzéshez. A továbbiakban célzott fejlesztéssel a hullámzás és egyéb változó ciklusú terhelések is képezhetőkké válnak. A nagyméretű kijelzők akár óriás TV-k is használhatóak információs kijelzőnek. Itt látjuk az összes teljesítményünk különféle formáit időben elhelyezve. Fontos részlet, hogy be tudunk állítani egy nagyság pontot, ami felett, ha erőt fejtünk ki a monitoron aláhúzott értékkel jelentkezik. Ez arra jó,ha csak időnként pillantunk a kijelzőnkre, úgy ha nagy területet látunk bevonalkázva az azt jelzi a teljesítményünk stabilan a beállított közelében mozog. Gyakorlati tapasztalat, hogy ez nagyon hasznos valós edzések alkalmával.